Friday, November 30, 2012

SURFILAAGER EGIPTUSES


Lohesurf on peamiselt tuntud kui veespordiala, kus edasiliikumiseks kasutatakse suurt veelauda ja suurt tuulelohet. Talispordi alana on viimastel aastatel üha enam populaarsust kogumas ka lumel lumelauaga sõitmine. Eestis lähen kindlasti millalgi ka lumelohe e. snowkite `i proovima.





Kitesurf e. lohesurfi kursusi võtsin ma eelmisel aastal Hispaanias, Tarifal. Eelnevalt käisin Teeduga niisama kaasas, tema sõitis, mina chillisin rannal. Niisama rannal cornonat lürpida oli ka mõnus aga kõiki neid surfareid vaadates tekkis sisse tahtmine nende seas olla. Lohesurfi rannad on visuaalselt vinged - sajad värvilised lohed taevas hõljumas, värvilised surfilauad mööda vett liuglemas. Surfi inimesed on kuidagi ägedad - lihtsad, vabameelsed, sellised hipitüüpi inimesed. Surfirandades on meeletult hea aura! Mulle hakkasid need inimesed koos nende hea auraga nii meeldima, et tahtsin sinna keskkonda kiiresti sisse saada. Ei läinudki palju mööda kui juba instruktoriga lohet lennutasime. Minu esimene surfiõpetaja oli ülicool hispaanlane, meil koostöö sujus hästi. Ta kuidagi innustas mind, esimese paari tunni emotsioon oli hea. Juhtus aga see, et ma ei saanud enam järgmistel kordadel seda õpetajat, sain ühe austraalia tüübi - deem, on ikka instruktoril ja intruktoril vahe. Meil koostöö ei sujunud üldse, ta oli kuidagi kuri, ei suutnud rahulikult seletada, situatsioone naljaks pöörata, kiita isegi siis, kui välja ei tule. Algajat peab kiitma, motiveerima, siis tuleb kõik juba iseenesest. Ühesõnaga austraalasega jäi meil diil katki - ma lihtsalt ei läinud enam tema tundi.



Tarifa Spain


Kõik peab olema ikka roosa

Kaks korda ma käisin ka Teeduga õppimas, aga olgem ausad oma kallimaga õppida kitesurfi ja lumelauda POLE MÕTET! See tekitab ainult paksu pahandust. Instruktorile ( võõrale inimesele ) ei hakata naljalt vastu, teed nii nagu palutakse, aga oma kõige lähedasemale öeldakse kõik välja, mida asjast arvatakse. Kui kukud ja haiget saad, siis need emotsioonid on eriti laes, öeldakse mõtlematult asju, mis teisele haiget teeb. Minule tundus, et Teet on minuga ebaõigalne, Teedul tundus, et mina temaga. Ühesõnaga - soovitan võtta siis instruktori nii lumelauas kui ka lohesurfis.


Eestist lend Egiptusesse - kõik varustus kaasas

Esimene päev tuult polnud, chillisime Elgouna Nikki Beach`il


Tere ilus hommik


Vot sellised hipi bussid

Eile jõudsime tagasi siis Egiptusest, lendasime sinna seitsmeks päevaks ainult surfi pärast. Minumeelest on Elgouna üks parimaid kohti üldse, kus lohesurfi õppida. Seal ei ole suuri laineid ning vesi ei lähe ülepea kiiresti nagu Tarifal. Minu õpetajaks oli üks eesti kutt - ülisümpaatne, lahe, rahulik. Tegi mulle kõik puust ja punaselt ette. Alles täna ma saan öelda, et sain lauale püsti  - see on nii mõnus feeling, lihtsalt liugled mööda vett. Minu liuglemised on veel väga väiksed aga noo step by step.

Selliste autodega vurasime igapäev surfiranda


Kui tuult parasjagu pole, siis muud veehobid



Käisime ka sukeldumas


 oi kui palju värvilisi kalu, peale Vanuatu parim sukeldumise koht


Sai ka delfiinidega ujuda :)



Peale sukeldumist paadiaeroobika, et sooja saada :)


I love YOU



Pilt on petlik, Egiptuse vett ei soovitata juua :)




Elgouna imelised õhtud



 ilus peegeldus oli



Kohalikku kinno minek



 vabaõhukino



Mida on vaja surfaritele? Eks ikka ainult tuult! Meil kahjuks tuulega väga ei vedanud. Mitmetel päevadel ei saanud üldse vette, sest tuult oli liiga vähe. Kokkuvõtteks loeme siiski meie tripi õnnestunuks, sest nüüd olen seal maal, kus saan ise pusima hakata, ilma õpetajata. 



Minu cool surfiõps Priidu ning tema cool girlfriend Annett


meie koht - redsea zone Elgouna


Surfikoer Molly chillis meiega igapäev :)
 

Peale edukat surfipäeva väike praasnik













Tuesday, November 20, 2012

SELJAVALUD

Igapäev kuulen aina rohkem seljavalude probleemidest. Kuna minu töö koosneb treeningkavade koostamisest, siis seega pean olema kursis kliendi kõigi murede ja probleemidega.
Juba teist nädalavahetust on mul olnud toredad ja sisukad koolitused.  Eilne koolitus " selja eri palliga ", läks väga asja ette.
Seljavalud pole nalja asi, neisse tuleb suhtuda suure tõsidusega.

Füüsiline vorm:
Teie keha peab olema aktiivne, et terveks jääda. Kui te oma lihaseid, luid ja kõõluseid ei kasuta, hakkavad need probleeme valmistama – eelkõige seljapiirkonnas.
Kerged harjutused võivad tagada tugevad selja- ja kõhulihased, mis aitavad toetada selgroogu ning säilitada painduvust. Kõndimine või jalgrattaga sõitmine on kerged harjutused, mida saab lisada igapäevasele elustiilile. Ujumine on seljale eriti hea, sest see tugevdab lihaseid ja toetab ühtlasi keha veega.
Regulaarsed harjutused on samuti hea mõte, aga kui teil on suurem seljaprobleem, peate arsti või füsioterapeudiga arutama, millised harjutused teile sobivad.


Seljavalusid aitab ennetada pidev selja ja kõhulihaste treening, kõvem magamisalus, sirge istuv ja seisev asend ja õiged raskete asjade tõstmisvõtted- selg alati sirge. 






Seljavalu tekkemehhanismid
Seljavalu võib olla tingitud halvast lihastoonusest, kehakaalust (just keskkoha rasvumine), raskest füüsilisest tööst või elustiilist. Lihaste haigused ja traumad annavad samuti seljavalu.
Halva lihastoonuse ja ülekaalu korral langeb lülisambale liigne koormus, sest ta peab keha õiges asendis hoidma ja ajapikku tekivadki lülisambas püsivad muutused, mis tekitavad valu.
Pideva raske füüsilise töö korral on küll lihased hästi treenitud, kuid kergesti võib raskeid asju valesti tõstes lülivahekettad ära nihestada ning selle korral suruvad lülivahekettad närvidele ja põhjustavad tugevat valu ja raskemal juhul isegi jalgade halvatust.
Pideva vale istuva asendi korral vajub selg samuti ära ja põhjustab valu.
Kõrgelt alla hüpates ja jalgadele maandudes või seljale kukkudes võib saada lülisamba põrutuse või isegi lülide murru, mis annab tugeva seljavalu või osalise halvatuse.
Lisaks selja muutustele võivad seljavalu anda ka siseorganite haigused nt neeruhaigused.

Koduse ravi võimalused:
Seljavalude leevendamiseks on oluline lihaste tugevdamine. Kõige sagedasemateks seljavalu põhjusteks on elustiil (vähene treenitus, vale asend istumisel ning raskete asjade tõstmisel jms), seega tuleks esmalt alustada koduse raviga ning pärast 6 nädalat on tavaliselt seljavalu möödunud.
Ravimitest sobivad valuvaigistid, nii suukaudu kui ka lokaalsete vahenditena (eriti ibuprofeen ja diklofenak, vioxx), mis leevendavad valu ja ühtlasi lõõgastavad ka lihaseid, samuti sobivad need neeruhaiguste korral.
Arsti ettekirjutusel väga pinges lihaste korral antakse ka lihaslõõgasteid.
Lihaspinget ja valu vähendab ka massaaz ja riidesisse mähitud jääkott, mida hoitakse valulikus piirkonnas 10-20 minutit.
Lisaks tuleb alustada esimesel võimalusel (nii kui valu juba vedi liigutada laseb) seljalihaseid treenivate harjutustega ning hea tulemuse saamiseks tuleb harjutusi teha aastaid.

Arsti poole pöörduge juhul, kui
 1. seljavalule eelnes trauma
 2. seljavalule lisaks esineb ka lihaste halvatus (ei saa kätt või jalga liigutada, jäsemete tundlikkuse häire)
 3. seljavalu hakkas väga äkki
 4. vaatamata kodusele ravile esineb seljavalu kauem kui kuus nädalat.





Saturday, November 17, 2012

Toitumine kehakaalu vähendamiseks


Kehakaalu langetamiseks soovitatakse süüa igapäevaselt järgmisi toiduaineid:

 

* Kala- heeringas, lõhe, forell jne
Kalades nagu lõhe, forell, heeringas jne on palju Omega-3 rasvhappeid, tänu millele on sul lihtsam saada vormi ( oomega-3 rasvhapetest on olnud eelnevalt minu blogis juttu).

* Marjad- vaarikad, maasikad, mustikad
Lisaks heale maitsele sisaldavad marjad ohtralt antioksüdante ja kiudaineid ning on leitud, et marjade söömine aitab vähendada  söögikorra järgselt veresuhkrutaseme kiiret tõusu (meeldetuletuseks- pidev veresuhkrutaseme kõikumine raskendab rasvapõletust)

* Munad
Munades on palju valku ning neis on palju B4 vitamiini, mille vajakajäämine võib põhjustada rasva ladestumist maksa ning vererõhu tõusu. Kaudselt aitab tõsta ka kasvuhormooni taset, mis on jälle üks potentsiaalne rasvapõletaja.

* Avokaado
Avokaadod sisaldavad rikkalikult antioksüdante ningpalju häid ja kasulikke rasvu.

* Pähklid
Pähklites on palju antioksüdante, valku, kiudaineid ning häid ja kasulikke rasvu. Mitmed uuringud on näidanud, et pähklite söömine viib parema keha koostiseni. Mis kõige tähtsam- nad aitavad täita kõhtu.





* Brokkoli ja lillkapsas
Ideaalne rasvapõletuse toit. Nad on ülimalt kiudainerikkad ning aeglustavad sarnaselt marjadele süsivesikute imendumist. Protsess, mis hoiab kõhu täis.


 * Porgand
Porgand on juurvili, mis sisaldab aeglaseid süsivesikuid ning kiudaineid, mis hoiavad meie seedimise korras. Lisaks sisaldab porgand suures koguses beta-karoteeni, mille keha muudab A-vitamiiniks.


Elu ilma lihata - eksperiment oma kehal


Kirjutan siis natuke enda viimaste kuude toitumisest : 

Hispaania on üks väheseid riike, kes oskavad lammast teha nii, et suunurkadest jooksevad ainult rasvanired ning taldrikut tulevad täitma lõpuks ainult tühipaljad kondid. See, kuidas nemad lammast teevad, see on lihtsalt jumalik! USA on aga tuntud enda ülimaitsva BBQ ribi poolest - see viib lihtsalt keele alla. Mida ma tahan öelda, on see, et minu keha oli ääreni täis liha kui ma Eesti tulin. Enesetunne koju jõudes oli kehv, selline suure palli tunne. Ma ei mõelnud hetkekski, et ma olen paks, lihtsalt nii raske oli olla. Peale Marbella viimast "lamba orgiat" ma tundsin, et ma lihtsalt ei taha enam liha. See ei olnud seotud kehakaaluga vaid lihtsalt mu keha andis mulle punase tule lamba/sea/loomalihale. Keha nõudis ainult värsket, värsket, värset. Tegingi väikse paastumise - 9 päeva ilma lamba-/sea-veiselihata.
Toitumise üldine reegel ütleb seda, et inimene peab tarbima iga päev toiduaineid kõigist viiest põhigrupist : teraviljasaadused, puuviljad, juur-aedviljad, piim-piimasaadused, LIHA, KALA, MUNAD.




Marbella parim liharestoran - lambapraadi ootamas

Miks on meil vaja süüa liha? Liha sisaldab endas palju valku (proteiini), mis annab kehale tugevuse.Valk on keha ehitusmaterjal. Me vajame valku, sest see kuulub kõikide keha rakkude ja kudede koostisesse, seda leidub nt. luudes, kõõlustes, lihastes, nahas ja küüntes. Organism vajab valku nii kasvamiseks kui ka vigastuste parandamiseks nt pärast rasket füüsilist tööd või operatsiooni. Valk kuulub ka organismi immuunsussüsteemi, hormoonide ja mediaatorvalkude koostisesse.

Kuna minul oli lihaisu läinud ning soov teha lõpuks omal nahal eksperiment "elu ilma lihata", siis seega, et "ellu jääda" sõin ma teisi toitaineid, mis sisaldavad samuti valku - enamjaolt pählid, avokaado, kaunviljad, proteiini batoonikesed, samuti soovitatav ning valgurikas on muna.

Meie toidud valmisid ning ka praegu valmivad uue pereliikme " Kitchen Aid" blenderis ( parim koduabiline ):


Peamine nädala menüü :


 HOMMIKUÄRATUS:
*erinevad värsked püreed/smuutid - mustsõstrad, kiiwi, ananass, õun, pomelo, ingver, sidrun, banaan,    mustikad, jõhvikad, mango, vaarikad, maasikad, pirn jne. Miksime erinevaid asju kokku.

HOMMIKUSÖÖK:
* müsli/ jogurt/ kohuke, kodujuust, kurk, tomat, paprika, rucola, petersell, oliiviõli, must leib

LÕUNA: 
*roheline salat,must leib, juust, pählid,

ÕHTUOODE:
*värkse püree/smuuti omal valikul (porgandi nt)
*proteiinibatoonike

ÕHTUSÖÖK:
*peedi, sibula, tilli püreestatud külmsupp
*mõnel õhtul : selleri, kurgi, rucola, avokaado püree
*mõnel õhtul : porgandi püree
*magustoiduks - puuviljade smuuti
  

Kuhu, ma tahan jõuda oma jutuga? Tahan jõuda selleni, et elu ilma lihata, röövis minu kehakaalust 1,5 nädalaga 2 kg. Sain oma toidust kätte vajalikud makro-ja mikrotoitained. Tundsin ennast ülienergiliselt, terve ja rõõmsana. Kuna minu viimaste nädalate menüü koosnes ainult värsketest püreestatud toiduainetest, kus liha täielikult puudus, siis seega ka seedimine oli kehas palju kiirem kui mingit loomaliha süües.

Minu eesmärk pole tegelikult kaalus alla võtmine, just pigem vastpidi!  Eesmärk oli lihtsalt kergema enesetunde loomine, organismi puhastamine jne. Ma ei tule lihatoitudest loobuma, see on kindel, lihtsalt vahel tulen kehale  nn " kevadist puhastust " tegema.


MU ENESETUNNE ON HEA, KERGEM ON OLLA NING  KEHA ON UUTEKS PARIMATEKS LIHAROOGADEKS VALMIS! :)